torsdag den 26. maj 2011

Hjemmestrikkede sokker

Sokker har i flere år været min fortrukne ting at strikke, og jeg har efterhånden lavet rigtig, rigtig mange. 
De er super gode til gave, da de altid skaber stor glæde, men er naturligvis også dejlige at lave til sig selv. Hvorfor det lige er sokker jeg har kastet min kærlighed over, har jeg tit tænkt på. Det jeg godt kan lide ved at lave dem, er at man kan lege med sjove farvekombinationer og mønstrer, samt de er brugbare og især rare når det er koldt.
Men hvad er forskellen på sokker og strømper?
Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

SOK
En sok er et stykke tøj, der er beregnet til at have om fødderne.
En sok kan have flere formål:
Holde fødderne varme
Absorbere fodsved
Forhindre slitage af fødderne, når man har sko på.
Sokker er normalt lavet af bomulduld polyesterene, et kunststof, eller mindre almindeligt af skind eller nylon. Sokker findes i mange farver. Men de mest almindelige farver er hvid og sort. Farvede sokker er ofte en del af en sportsudøvers uniform. De fås i alle længder lige fra nogle, der kun går til akillessenen og andre ,der når helt op til knæene.
STRØMPE
En strømpe er en beklædningsgenstand, der dækker foden og mere eller mindre af benet. Visse strømper bæres primært af kvinder, fx nylonstrømper, mens andre strømper bæres af begge køn. Korte strømper kaldes som regel for sokker.
Strømper kan betragtes som en slags undertøj, der beskytter det øvrige tøj som sko mod fx sved. Desuden kan strømper bruges til at beskytte kroppen mod slitage og småskader, og i nogle sportsgrene er strømper en del af det tøj, udøveren bærer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar